• ✔ Fri frakt över 500

  • ✔ Personlig service

  • ✔ 30 dagar öppet köp

Omdömen


Jag var på jakt efter ett nytt racket till min son och visste inte exakt vad som jag skulle köpa. Ringde nummret på sidan och fick väldigt bra bemötande och fick en snabbkurs i vad man behöver tänka på när man köper tennisracket. Så nu hoppas vi bara att min son blir nöjd!

Margareta Svensson




Jag har letat överallt efter någon som säljer macuibär nu till hösten. Fick testa de i usa istället för acaibär och dessa fungerade mycke bättre. Nu kan ja klara höstsnuvan utan problem!

Michael, Falun

Pulsklockor
Bra att vara sin egen hjärtterapeut
Pulsträning är genaste vägen till kondition och välbefinnande. Du lotsas in i en vänlig takt, du vilar mer och blir ändå starkare på kortare tid. Med full koll på hjärtat i såväl arbete som i vila hålls humör och lust på en jämn nivå. Framför allt undviker du skadlig belastning av hjärtmuskeln. Pulsträning är en säkrare träning.

Distans eller intervall?
När du distanstränar (springer extra långt i samma takt) har du ett tempo med puls mellan 55% och 65% av din maxpuls. Om du ligger på högre puls blir du lätt sliten. Du får då inte den tänkta effekten av träningen och kan känna dig seg efteråt. I låg fart förbränner du fett till energi. Det sker i cellernas kraftverk, mitokondrierna.

Vid intervallträning (omväxlande snabbt och lågt tempo) är arbetsintensiteten 65% till 85% i de snabba avsnitten. Ligger du lägre får hjärtat inte rätt träning. Här förbättras också musklernas syresättning via blodet. I cellerna lagrad glykogen (kolhydratkalorier) förbränns, men fett fortsätter också att ge energi. När tillgången på glykogen minskar tas fettdepåerna alltmer i anspråk. Så sker i en flera timmar lång ansträngning som Vasaloppet eller Tjejvasan. Långa pass följs också av en efterförbränning av fett.

Vilopulsen viktig.
Lär dig under en tid vad din normala vilopuls är genom att mäta den i en minut när du just vaknat. Har du en morgon tio slag högre än normalt är det dags att dra i handbromsen. Vilopulsen är ett bra sätt att upptäcka om en förkylning är på gång. Eller kanske det har varit för mycket ett tag. Hög vilopuls tyder på att kroppen inte är i form för ett hårdare träningspass. Då bör du ta det lugnt, kanske vila helt. Du lär dig känna din kropp genom att alltid lyssna till pulsen.

Vila dig i form!

Lägg in vilodagar i träningsschemat. Träna t ex fyra dagar per vecka med en vilodag mellan dem. Vila mer om du så känner. Ett missat träningspass betyder inte att din grundkondition försämras. Vila och god sömn, liksom rätt kost bygger upp och ökar i antal de muskelceller som belastning av musklerna brutit ned.
Har du frågor eller funderingar?

Ring eller maila oss!

Kontakta oss här
 

Nyhetsbrev

Få erbjudanden och träningstips i din mailbox.

GYM OCH TRÄNINGSUTRUSTNING ONLINE - HETA VARUMÄRKEN SOM

Adidas | Casall | Reebok | MuscleDrive | Titan | Master Fitness | Matrix | Nordic Fighter | McDavid | Ziva
© Copyright 2005-2015 Rbsportline